Batteri hybridisering av Stril Barents

Eni Norge AS og Simon Møkster Shipping har kommet til enighet om en avtale som skal sikre betydelige reduksjoner av drivstoff-forbruket på fartøyet Stril Barents som støtter Goliat feltet. Dette skal gjøres ved å installere et system for landstrøm kombinert med en batteriløsning for energilagring om bord.

Systemet vil kunne gi bedre kontroll og høyere sikkerhetsmarginer da det installeres i tillegg til eksisterende motorer om bord. Under krevende operasjoner til havs som for eksempel dynamisk posisjonering kan det oppstå større variasjoner i energibehov.

Batteriet vil her virke som en energi-buffer som leverer nødvendig energi umiddelbart og derved mye raskere enn en forbrenningsmotor.

Batteriet vil kunne virke som ren nødkraft og dermed kan en i gitte tilfeller stoppe ned en forbrenningsmotor og dermed spare store mengder drivstoff samt oppnå betydelig utslippsreduksjoner.
- Dette er et tiltak som styrker Goliat sin allerede sterke miljøprofil med strøm fra land og injeksjon av produsert vann. Det er viktig for oss å bidra til reduksjon av totale utslipp, sier Asbjørn Skoge som er distriktssjef i Eni Norge.

Ved landligge ved forsyningsbasen Polarbase i Hammerfest kan skipet kople seg til landstrøm og dermed redusere forbruk av drivstoff samt utslipp. I tillegg kan en benytte dette systemet til å lade opp skipets nye batterisystem.

Prosjektet vil bli ferdigstilt i løpet av sommeren 2019 i tett samarbeid mellom Eni Norge AS og Simon Møkster. Hovedleverandører vil være Vard og Kongsberg Maritime. Selve batteriet vil bli levert av Corvus.

Stril Barents er allerede et av de mest miljøvennlige fartøy innenfor offshore sektoren. Med naturgass (LNG) som drivstoff sikrer en allerede lave utslipp av blant annet NOx og partikler.

Installasjon av et batterisystem og landstrømstilkopling vil medføre ytterligere forbedringer når det gjelder utslipp til miljø sammenliknet med konvensjonelle fartøy.

Fartøyet vil oppnå DNVGL’s klassenotasjon Battery Power ved ferdigstillelse av dette prosjektet.

NOx fondet har gitt tilsagn om støtte til dette prosjektet.

Samlet sett er målet å oppnå årlige utslippsreduksjoner i størrelsesorden 1400 tonn CO2 og 12 tonn NOx.
Published 06.12.2018
Simon Møkster Shipping AS| Pb 108, 4001 STAVANGER| Telephone: (+47) 51 83 90 00| Fax: (+47) 51 83 90 90| post@mokster.no Developed by NetPower